20 lipca 2023
fot. Zoltan Tasi, unsplash.com / grafika: JH

Nie lękaj się przychodzę ci z pomocą

Tydzień 1 / Życie jest darem / konferencja

oprac. o. Mateusz Ignacik SJ
pobierz medytację (PDF)

 

METODA MEDYTACJI IGNACJAŃSKIEJ
(opracowanie: Grzegorz Ginter SJ)


Przygotowanie dalsze (10–15 min)

  • Wysłuchaj punktów (pogłębionej interpretacji Słowa Bożego), zapisz sobie ważniejsze myśli.
  • Przed modlitwą przeczytaj kilka razy proponowany tekst Pisma Świętego oraz wybierz te treści, które Cię bardziej poruszają (z Pisma Św. i własnych notatek).

Przygotowanie bliższe – bezpośrednio przed modlitwą

  • Uświadom sobie, dokąd idziesz i z Kim się za chwilę spotkasz.
  • Przypomnij sobie temat modlitwy, jakim tekstem będziesz się modlił, jakie myśli przygotowałeś i z tymi myślami idź na miejsce modlitwy.
  • Stając przed miejscem modlitwy, „wznieś umysł ku górze i rozważaj, jak Bóg, Pan nasz, patrzy na Ciebie, itd. I wykonaj akt uszanowania lub uniżenia się przed Bogiem” [ĆD 75]. Uświadom sobie, że stoisz w Bożej obecności.
  • Przyjmij postawę ciała najdogodniejszą dla skupienia i wytrwaj w niej przez cały czas modlitwy.

 

WŁAŚCIWA MEDYTACJA (30–45 min)

Modlitwa przygotowawcza (zawsze taka sama przed każdą modlitwą): Prosić Boga, Pana naszego o łaskę, aby wszystkie moje intencje, czyny i działania były uporządkowane w sposób czysty w służbie i chwale Jego boskiego Majestatu [ĆD 46]. Chodzi o to, by prosić Boga o łaskę przemiany wszystkiego, co mnie stanowi (intencje, czyny, różne działania), by stawało się uporządkowane w miłości ku Niemu.

Wyobrażenie sobie miejsca: Zaangażuj wyobraźnię wraz z jej zmysłami wewnętrznymi. Umieść siebie w medytowanej scenie, tzn. stań się uczestnikiem rozważanej sytuacji. Wyobraźnia pomaga być przy Słowie. W chwilach rozproszeń powracaj do obrazu.

Prośba o owoc medytacji: Wyraź w myślach to, o co chcesz prosić w tej modlitwie. Ta prośba ma dotknąć Twoich pragnień. Ona wyznacza kierunek całej modlitwy. Jest podawana we wprowadzeniu do medytacji.

Rozważanie Słowa Bożego: Rozważaj poszczególne treści z Pisma Świętego, zwracając uwagę na to, co dane Słowo mówi o Twoim życiu. Przypominaj sobie konkretne sytuacje i wspomnienia ze swego życia, do których to Słowo się odnosi. Staraj się głębiej pojąć ich znaczenie w świetle Słowa Bożego.

Przeżywaj to, co odczuwasz: Uświadamiaj sobie, co się w Tobie dzieje, kiedy rozważasz Słowo Boże. Jakie uczucia się w Tobie pojawiają? Jakie pragnienia? Do czego Cię prowadzą? Bądź w kontakcie z tym, co Cię porusza.

Rozmowa końcowa: Porozmawiaj z Jezusem jak przyjaciel z przyjacielem o tym wszystkim, czego doświadczałeś na modlitwie powyżej. Powiedz Mu, co było dla Ciebie ważne, poruszające, trudne. Wejdź w żywą relację z Bogiem, który jest Słowem Ojca (a to Słowo właśnie rozważałeś). Ta rozmowa może mieć charakter dziękczynienia, prośby, może przeproszenia…

Zakończenie medytacji: Odmów np. Ojcze nasz albo Chwała Ojcu, lub inną podobną modlitwę.

 

Refleksja po modlitwie (ok. 10 min)

  • To czas na zatrzymanie się i nazwanie tego, co wydarzyło się w czasie modlitwy. Co Cię w niej najbardziej poruszało, dotykało, intrygowało, co wzbudzało różne uczucia? Z jakimi słowami czy myślami było to związane? Jakie ślady pozostawił w Twoim sercu przechodzący Pan?
  • Zapisz sobie w kilku zdaniach te poruszenia. Przyjdź z nimi na rozmowę z osobą towarzyszącą. W czasie modlitwy niczego nie notuj – to czas spotkania z Panem.
  • Wzór refleksji znajdziesz poniżej.

 

MEDYTACJA POWTÓRKOWA

  • Przygotowując tę medytację, przypomnij sobie wszystkie silniejsze poruszenia z modlitw w danym tygodniu.
  • Przeprowadź ją dokładnie w taki sam sposób jak zwyczajną medytację.
  • W czasie modlitwy powracaj do ważniejszych i silniejszych poruszeń z poprzednich medytacji. Trwaj w nich, pozwól, by Cię dotykały jeszcze bardziej, smakuj te treści, nie szukając niczego nowego.
  • Przeprowadź rozmowę końcową.
  • Zrób refleksję po modlitwie, taką jak w każdej medytacji.

 


REFLEKSJA PO MODLITWIE [ĆD 77], ok. 10–15 min

Refleksja nad poruszeniami

  • Jakie poruszenia wewnętrzne (wspomnienia, myśli, uczucia, pragnienia) pojawiły się we mnie podczas modlitwy?
  • Jakie obrazy lub słowa wywołały te poruszenia?
  • Czy udało mi się trwać w kontakcie z tymi poruszeniami i nimi się modlić?
  • Jakiego Boga doświadczyłem w tej medytacji?
  • Co głębiej zrozumiałem w odniesieniu do swojego życia w kontekście medytowanego Słowa?
  • Jakie są moje spontaniczne reakcje na to doświadczenie: fascynacja, radość, złość, niedowierzanie, bunt, smutek, lęk…?
  • Dlaczego właśnie to mnie dotknęło w taki sposób?
  • Jakie pragnienia się we mnie pojawiały?
  • Jakie blokady mnie zatrzymywały?
  • Co mogę z nimi zrobić?
  • A może niczego nie czułem? Ja się wtedy zachowywałem?

Jakie poruszenia się nie pojawiały? (może nazwałbyś to określeniem: nic się nie działo)

  • Czy modliłem się tekstem?
  • Czy dałem sobie czas na wejście w modlitwę?
  • Jak rozpocząłem modlitwę? Czy wyraziłem prośbę?
  • Czy miejsce, które wybrałem, pomagało mi?
  • A pozycja ciała?
  • Czy byłem wierny czasowi, który zaplanowałem na modlitwę?
  • Czy wykorzystałem punkty, które otrzymałem? Jeśli nie, to dlaczego?
  • Czy mam wrażenie, że wszedłem „cały” w modlitwę?
  • Jak zachowywałem się, gdy przyszły rozproszenia?
  • Jak zakończyłem modlitwę? Rozmawiałem z kimś? Z kim?

MODLITWA NA ZAKOŃCZENIE REFLEKSJI
Dziękuj Panu Bogu za to, co pozwolił Ci zrozumieć i przeżyć, a jeśli odkrywasz jakieś zaniedbania ze swojej strony (np. niepełne zaangażowanie w modlitwę), przepraszaj i postanów zmianę w kolejnej medytacji.

 


 

W rozmowach indywidualnych z osobą towarzyszącą zwracam uwagę na:

  • Boga, który przychodzi ze swoim Słowem, natchnieniem, działaniem, obietnicą itd. Jaki On jest dla mnie, z czym przyszedł do mnie? Ku czemu mnie On prowadzi?
  • Moje spontaniczne reakcje na przychodzącego Boga, na Jego Słowo. Co mnie w Bogu pociąga? W co trudno mi uwierzyć? Przeciwko czemu się buntuję?
  • Rodzące się we mnie odpowiedzi, wybory, decyzje.
  • Owoc mego spotkania z Bogiem w czasie konkretnej medytacji, całego dnia. Moje uczucia.
  • Co było najważniejszym doświadczeniem minionego dnia?
  • Pojawiające się strapienia. Jaka jest ich przyczyna? Jaka była strategia szatana wobec mnie w ciągu minionego dnia?
  • Wszystko, co pojawiło się we mnie poza czasem modlitwy. Jakie towarzyszyły mi myśli, uczucia, np. na spacerze, posiłkach? Czy dobrze śpię?